28 juli 2014

Feriebrev med lidt havespam. Og om rygestop. Og lidt Holger.. :-)

 

 

 

IMG_7962

Den seneste uge er listet forbi. Stille og roligt. Og i laveste gear. Så lavt og så roligt, at det er liiige ved, jeg ikke har været oprejst. Lige ved. For jeg har da stået på mine to ben. Og gået lidt omkring. Når jeg har vandet de slunkne planter for eksempel, og når jeg har bagt knækbrød. Når der har været grund til, at frekventere det nærmeste supermarked, de 50m længere henne om hjørnet. Når jeg har skiftet strikketøjet ud, med en lille produktion af maskemarkører henne ved spisebordet, OG når jeg har haft grineflip sammen med sødenabo over Holgers mange finurligheder. Og nå ja, så da også når jeg er gået med mine ting og sager fra hus til gårdhavens siddeplads. Nogle dage næsten en bjergetape med tanke på de temperaturer vi holder os for tiden, og som min krop på ingen måde trivedes med.

 

IMG_7969

På sådanne langsomme og vidunderligt sløve dage, tænkes der tanker og lækkes strategier.

 

 

For mit rygestop. Og for min hverdag. For havens fremtidige udseende ( OG kære træ-venner, jeg skal NOK fortælle mere om deres skæbne også.. senere). Og for mit eget også for den sags skyld. For tempoet i Det nye livs dukkehusfase har været af en sådan art, at jeg seriøst har taget på, hvilket jeg dybest set ikke kan hidse mig op over, MEN… det bliver et problem når vi igen skal ha lidt mere tøj på. Det kan nærmest ikke lade sig gøre for nu at sige det pænt.Jeg er, helt i tråd med min egen personlighed, gået fra at være en bypige i jeans til, at være en landpige i kjoler. DOG.. ku jeg nu godt ha brug for stadigvæk, om vinteren, at krybe i bukser. Sån helt praktiskgenerelt..  Jeg griber det an med lige nu, at strikke systematisk til efterår og vinter, men jeg er også ved at lægge strategi, som sagt, for rygestoppet, og deri indgår mere tid i køkkenet og sundere måltider. Jeg kører i bedste borderlinerstil hårdt på, og tager livtag med både røg og sukker i eet hug. Enten eller. HAR forsøgt at trappe langsomt ned. Det duer ikke. HAR forsøgt at udfylde skemaer, med karakterer til behovet for hver enkelt smøg, men det kan jeg slet ikke fastholde mig selv i. Så det duer altså heller ikke. Har forsøgt at gå over til E-ciggen, men heller ikke den bliver et alternativ. Den ER her, så jeg kan gribe til den skulle jeg få den trang, men nu ser vi. Jeg har min egen plan, og i den ligger der indbygget en smule sundere vaner. Jeg gør mig ingen illusioner om, at kunne overholde de gode intensioner med kosten til evig tid. Dertil jeg er for glad for det sjove. Alt det man ikke må. Det må være rigeligt at jeg opgiver røgen og DEN skal sgu blæses ad helvede til. FOR EVER. Iøvrigt er det også mega svært at komme igennem mine mørke vintre uden trøst. På den ene eller anden måde. Nå, men..

 

 

IMG_7949

 

 

Jeg har besluttet at gå til den systematisk. For nemheds skyld. Overblik og rutine I ve..

 

Alle smøger skiftes ud med et helt fastlagt mønster, som skal hjælpe mig til at holde ved, og overkomme især den første svære tid, som desuden bliver bakket op af min rygestopkonsulent fra kommunens værested, OG så noget nåleterapihejs. Det sidste er helt nyt for mig, og jeg har da store håb om at det også kan hjælpe, men aner ikke hvad det går ud på andet end, at det hedder Nada akupunktur, og det kan man læse mere om HER.

 

 

 

IMG_7978

Min egen plan ser sådan ud:

 

Alle kopper kaffe med dertil hørende smøger, skiftes ud med the af en art og efter smag, OG.. dedikeret hækling af lapper eller striber ( det har jeg endnu ikke helt besluttet ), indtil trangen er væk igen. Jeg SKAL fjerne mig fra det jeg normalt ville gøre. Sætte mig et andet sted feks. Jeg har med mig alle vegne små laminerede stykker karton, med opremsning og udregninger af hvor mange nøgler garn, der kan hamstres for de sparede røgpenge. Motivation må der til, og min er altså det lille ekstra på økonomien, som jeg ikke har lige nu i min hverdag. Et “stopsmokingblanket” skal bla gøre det lidt sjovere, at ha abstinenser. Tror jeg nok. Det bilder jeg mig ihverfald ind. Og da jeg allerede er igang med et andet tæppe tre andre tæpper, som IKKE når at blive færdige i år, ja hvorfor så ikke tage hul på et helt fjerde med en ny symbolik i sig. Så det gør jeg. Har allerede besluttet, at det skal hækles op i mit Cascade220, som jeg nu ved aldrig bliver til trøjer. Det er simpelthen for varmt for min tætpåovergangsaldersplagede krop.

IMG_8031[1]

Om ikke andet bliver det et kæmpestort og kæmpeblødt tæppe. En dag. Sikkert flere år efter jeg er blevet en lykkelig ikkeryger. HA!

 

Hver dag skal der skrælles gulerødder, til jeg er gul helt oppe i hårrødderne. For at give hænderne noget at lave, andet end hækling og strik, men også for at jeg har noget at gnaske på. Desværre er den ellers udemærkede spise ikke min hofret, så der skal produceres mundrette bidder i hobetal, ellers gider jeg dem ikke. Frugt og grønt ligger i top, og lige derefter kommer mine knækkebrødder som jeg er helt vild med, og som snildt gør det ud for både småkager og salte snacks. Uden at de dog ER fyldt med sukker og salt. Køleskabet skal med andre ord fyldes op, så jeg lige kan åbne døren og gribe en bøtte eller en pose med bidder. Tage den og mit stoprygehæklingsprojekt, og gå et andet sted hen end der, hvor jeg lige er. Jeg har også in mente sidste års forsøg, hvor jeg fik så absurd ondt i mit tandkød, at jeg denne gang har fokus på at rense kroppen ud, og at det vil være slemt måske, i begyndelsen. Så jeg forsøger mig med masser af vand med ingefær/citron, og så en kande der konstant skal være fyldt med en form for urtethe.

 

IMG_7668

 

 

Al denne taktik og tanketænkning er krævende for mig, så jeg har ikke plads til at fokusere på noget andet imens det står på. Hverken have, sociale gerninger eller hus, og hvad der følger med af sjov i den forbindelse. Jeg er ensporet kan man vel med rette konstatere. Og fred være med det. Når bare jeg når i mål, og får en bedre fysik og lidt mere at rutte med i hverdagen, så går det andet nok.

 

Og her slutter vi så af med en lille kavalkade. Holgers “ugen der gik kan” vi kalde det :

IMG_7516IMG_7518IMG_7519

Vi har bla øvet i hop. Ind og ud af vindue. Det er nemlig ikke lige Holgers force. Det der med motorik og koordination. Han hader feks mine trapper af et godt hjerte, og ja.. kan godt hoppe ud og ned, men ikke op og ind. Så nu har den lille prins fået sin helt egen skammel, og SÅ lykkedes det. Men pyhh man bliver så træt af sådan en omgang træning gør man..

IMG_7522IMG_7523IMG_7524IMG_7525IMG_7612IMG_7528IMG_7614IMG_7616IMG_7620IMG_7699IMG_7704IMG_7708IMG_7731IMG_7741IMG_7748IMG_7868IMG_7877IMG_7885IMG_7889IMG_7906IMG_7917IMG_7941IMG_7996IMG_8002IMG_8004

En anden sjov mani, er når jeg har saksen fremme i haven. Han KAN bare ikke snuppe den. Om han så ligger i nok så dyb søvn helt nede i baghaven, går der lige præcis ti sek før han ligger med snuden helt henne ved de afklippede planter. Hvis han da ikke lige har poterne ude for at daske til saksen. Klip klip klip.. han bliver så sindssygt nysgerrig, og må passe på ikke at få klippet sin lille lyserøde næsetip af. I går var det et par halvddøde stokroser der røg. Gad dem bare ikke, og de var sølle det lover jeg. Uden at jeg hører ham er han nærmest i eet spring ude af vinduet og ligger helt fladt ned, lige bag ved mig. Var sgu lige ved at jokke på kræet. Det er som han tænker.. hvad er det du går og laver? Hvorfor smider du det lige der hva? Hvorfor? Hva?

IMG_8001IMG_8006

8 kommentarer:

  1. Da jeg for 10 år siden stoppede med at ryge, lagde jeg hver dag de sparede penge i en krukke. Og det var mange, for jeg røg mere end 40 på en god dag. Det var utroligt, hvad en optælling af pengene i krukken gjorde for motivationen til at fortsætte stoppet. Og der var ingen undskyldning for ikke at fylde i krukken hver dag! Hvis jeg stadig havde røget ville pengene jo være der og blive brugt! Jeg tror, jeg gjorde det et par måneder, så var det ikke nødvendigt for motivationen længere. Der blev drømt store drømme over den pengekrukke, og det blev virkelig synliggjort HVOR mange penge, der var gået op i røg!
    Måske det også kan virke for dig?
    mvh Lone

    SvarSlet
  2. Det lyder som gode gennemtænkte tanker.. også selvom det sikkert er lettere i teorien end praksis. Og Holger - han er som sædvanligt skøn :)

    SvarSlet
  3. Se her ville jeg komme med den gode idé, der virkede for MIG - og så har Lone allerede gjort det! Men det beviser jo bare, at det virkede rigtig godt - for os begge to... og måske også for dig. Med hensyn til det sunde... så har jeg også prøvet det. Og jeg "snød" lækkersulten ved at lave sunde lækkerier - som bananis og nøddesmåkager. Jeg VED, at de ikke ligefrem er slankende... men jeg sørgede for at gå en lang tur hver dag og tog derfor ikke på. Tværtimod...

    SvarSlet
  4. Det er dejligt at se, at du har det godt, Henriette, og er fuld af gåpåmod mht at få bedre helse, meeeeen .......der er noget meget, meget vigtigt, som du glemmer, synes jeg: MOTION og frisk luft uansat vejr. Og nej, jeg plædererer ikke for fitness center med personlig coach eller skridtæller eller andre hysterier - bare ganske almindelig gå- og løbeture og cykelture foruden svømmeture pt. Det er sundt ikke bare for kroppen, men også for sindet, idet motion i frisk luft sætter endofintallet og dermed velværet i vejret - og ikke mindst reguleres appetitten samtidig med, at tankerne tages væk fra alt det, som foregår i køkkenet -:)
    Held og lykke med foretagendet
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  5. Held og lykke Henriette. Jeg tror du er på rette vej. Det er endnu ikke lykkes for mig, men du giver mig lyst til endnu et forsøg. Kloge folk siger, at der nogle gange skal flere stop til før det lykkes.

    SvarSlet
  6. Jeg ønsker dig så meget held og lykke med projektet. En skønne dag skal vi to sidde og hækle tæpper sammen :)

    SvarSlet
  7. Da jeg blev røgfri for snart 4 år siden, gik jeg hos lægehusets rygestop-konsulent og fik de tabletter som lægen kan ordinere. Kuren er ikke et vidunder-middel, men bare et hjælpemiddel mod abstinenserne. Jeg kan anbefale dig at læse "Endelig ikke-ryger" og "Endelig ikke-ryger for kvinder". Deri fandt jeg et værktøj som virkede for mig når trangen blev voldsom. To spørgsmål stillede jeg mig selv: "Vil du være ryger eller ikke-ryger?" og "Vil du gennemgå den første svære tid igen?"
    Svarene gav jo li'som sig selv - jeg havde jo besluttet at jeg ville være ikke-ryger og de første timer og dage havde jeg da ikke lyst til at gennemgå en gang til bare for en enkelt smøg, og ja så forsvandt trangen faktisk som dug for solen.
    Uanset hvilken måde du vælger at håndtere rygestoppet på, vil jeg ønske dig held og lykke med projektet.

    SvarSlet
  8. Hvor er det dejligt, du har fået en god nabo, det betyder meget for, om man bor godt. Og Holger, ja, han har da bare gået og ventet på. at du skulle flytte til Rødby. Mette.

    SvarSlet