21 november 2015

Imens vi venter på sneen

 

 

 

2015-11-21 10.25.49

Lørdagen er ved at gå over i eftermiddag, og for netop et døgn siden skete noget, som måske forandrer min livsbane. IGEN!

 

Jeg har slettet hele tre skriv indtil videre, fordi jeg nærmest ikke aner hvad ben jeg skal stå på. For nu bare at sige det som det er, så har det her med utæt tag, bortløben udlejer, utæt hoveddør, rotter på loftet i huset ( og i min hjerne HA!) og under gulvene, sat skub i en ellers skrinlagt bekymring for fremtiden i huset her. Sidste år tog jeg en endelig beslutning, og bestemte mig for at fokusere på at finde roen lige her. Lægge alle tanker og bekymringer til side, og se at få gjort det her til mit hjem. Til at finde mig til rette, føle mig hjemme og så ellers komme til hægterne igen, efter hvad der føles som en evigheds flytten rundt.

 

Nu kommer usikkerheden snigende. Helt omme bagved i den fjerneste spindelvævsviklede krog af mit hoved, er tanken om fremtid og sikkerhed igen begyndt at røre på sig for, hvor holdbar er fremtiden her på matriklen. Eet er sikkert. Som dette år er gået har jeg ikke haft den store lyst til at kaste mig ud i noget som helst, som kunne forbedre huset indvendigt. Jeg kunne ellers snildt se for mig, hvordan her ville være fantastisk, hvis jeg fik malet, fik sat entreen i stand, gjort noget ved køkkenet osv osv. Jeg har bare ikke lyst til at bruge kræfter og midler på det, når nu udlejer er flyttet fra ansvaret for det ydre. Jeg har fantaseret om at slibe den håbløse trappe. Male den og hele entreen hvid. Bygge noget hyldeværk og få sat ordenligt lys op, for bare at tage et eksempel. Huset har i sig selv masser af potientiale, men det virker nytteløst, når jeg kan risikere at det hele ender med at have været forgæves.

 

Ikke overraskende, har udlejer nægtet pure for længe siden, at betale for at jeg måtte have fat i skadesservice to dage før jul sidste år, så den regning der fulgte er endt hos mig, og dermed hos fogeden. 4000 fuldfede danske kroner.. og skaden er stadigt ikke udbedret. ER der rotter her så er det udlejer, som skal udbedre hvad der måtte følge af skader i den forbindelse, og så kan jeg jo godt se, hvad det ender med. Faktisk er det jeg er allermest hys med, risikoen for svamp. Det er her ikke nu, men det kan ende med det. Også fordi naboen på den anden side af væggen har fået lukket for varmen, og over tid er det jo noget værre skidt. Jeg har hidtil valgt at lukke øjnene, fordi jeg bare MÅ have fred nu. Ikke rakke rundt som en anden sigøjser, hver og hvert andet år. I baghovedet rumsterer ord, som siger at rejsen muligvis ikke er slut endnu. Fredag eftermiddag fik jeg en opringning, hvori et tilbud blev mig givet..

 

Det snurrer i mit hoved. Mit hjerte hamrer. Stress begynder at banke på. Og træthed tager over. Endnu ved jeg ikke om det i det hele taget kan lade sig gøre, ifald jeg ender med at sige ja tak, men uanset så skal der være plads i hovedet til at tage konsekvenserne ind.

 

Der er et ledigt hus med have fem min herfra…

 

Jeg ved ikke så meget endnu. Det er familie af en af mine bostøtter, og dermed er der en vis garanti for, at det er ærlige og redelige mennesker som udlejer. Det er (heldigvis) ikke ret meget større end dukkehuset. Skorstensfejer og renovation er includeret i huslejen, som er samme som det jeg giver nu UDEN skorstensfejer og renovation. Der er en have, som har en fornuftig størrelse… Der er nyere hårde hvidevarer end her, i et dejligt stort spisekøkken. Emhætte, indbygget kogeplade, indbygget ovn, opvaskemaskine og større køleskab. Såvidt jeg kan se når jeg kigger ind ad vinduerne. For jeg har nemlig været derhenne i går eftermiddags. Forrige lejer har boet der i fem år ( hvilket også borger for en vis tilfredshed), og lige nu står huset tomt, så jeg gik en tur for at se hvad der var tale om, og dermed så jeg også haven. Foruden huset, er der to mindre murstensudhusei eet ( jeg kan overvintre planter ..), der er overdækket terasse, der er en lille gård med udgang fra køkkenet, der er et lille praktisk bryggers, der er et redskabsskur, allerede anlagt haveareal, stier, træer, plads til regnvandstønder og kompost. Vejen forbi haven er lukket, og egen carport. Der er fine roser foran huset. En hoveddør uden huller, vandhane udenfor, voliere OG et lille drivhus. Og så er der også brændeovn. Der er alt i alt SÅ meget, som taler for at det her bare er lige sagen, at det er til at tude over, for der er nemlig to vigtige detaljer, som jeg endnu ikke ved noget om. To detaljer, som på stedet afgør om jeg kan/vil flytte een gang mere..

 

Jeg ved ikke om udlejer er fleksibel med indskuddet, OG jeg ved ikke om jeg må rode og regere i haven som jeg lyster. Sidste er nærmest det allermest betydningsfulde, for med alle de timers blod sved og tårer jeg har lagt i Vestergade, så flytter jeg IKKE nogen steder, uden at flytte hver eneste plante, krukke, stol, skov, brændestabel, mursten med. Pokker tage mig om jeg vil have løftet alle de marksten forgæves.. Pokker tage mig om jeg vil efterlade georginer, stokroser, lupiner, klematisser og, hvad jeg ellers har på en matrikel, som efter al sansynlighed vil få lov at gå til, efter jeg ikke er her længere. Jeg var i formiddags lige ude for at gøre en hurtig status over haven, bare for at have en lille ide om hvad der venter.. ifald jeg skal herfra.

 

- 19 klematis ialt. Jeg har flere slags som der er to af og den ældste er flyttet med mig siden Lyngbydagene. Hvilket vil sige den er flyttet ligeså mange gange som jeg selv..

- rundt regnet 300 forskellige planter. Store som små.

- rundtregnet 60 krukker, spande og kar.

- div små potter, træting, zinkfade, fuglehus, redskaber, møbler og alt det andet.

- hundredevis af løgvækster.

 

Det er ikke svært at regne ud, hvordan en flytning vil være en let overskuelig opgave indendørs, men tænderskærende svær udendørs.

 

Og så er der jo Herman og Holger. DE SKAL have det bedste.

 

Det bedste er uden tvivl den have de boltrer sig i nu. Den er et paradis og en jungle, med masser af klatremuligheder, gemmesteder, gravemuligheder og liggepladser. Jeg er ved at sætte godt pris på, at haven er så ugenert som den er, og særligt at vi kan gå ture sammen uden problemer fra naboer eller hunde, MEN.. kan jeg leve med et hus som forfalder. I et vist tempo.

 

Jeg kan ikke mærke hverken ja eller nej lige nu, men jeg kan vise jer en masse billeder og så kan jeg jo se hvad I siger. Ikke at det vil afgøre min endelige beslutning, men jeg har brug for at dele det her med nogen. At læsse af.

 

2015-11-20 14.43.122015-11-20 14.43.232015-11-20 14.43.322015-11-20 14.43.362015-11-20 14.43.482015-11-20 14.43.512015-11-20 14.43.542015-11-20 14.44.152015-11-20 14.44.242015-11-20 14.44.482015-11-20 14.44.582015-11-20 14.45.292015-11-20 14.46.012015-11-20 14.46.342015-11-20 14.46.462015-11-20 14.46.48

 

 

For nogle dage siden blev jeg endnu engang spurgt om jeg havde fortrud,t at jeg flyttede til Lolland. Om jeg mon ikke en dag ville ende med at komme tilbage til byen. Til det kan jeg med klar og rungende stemme stadig svare NEJ og NEJ. Alt andet til side, så kunne jeg ikke være andre steder i dag. Måske med penge på lommen, men ikke som det er. Jeg er vild med at bo på her. Tempoet, den daglige hilsen på velkendte ansigter i butikker og på gaden. Med den stilhed her trods alt er. Med friheden og med havelivet, og dermed også muligheden for at holde kat. Punktum.

15 kommentarer:

  1. Hvad venter du dog på????
    Alt andet lige, så er din udlejer ikke noget at samle på. Det er huset du bor i nu heller ikke (så vidt jeg husker var der noget du reagerede på i sommer - måske noget i huset?).

    At få et solskinsgult hus tilbudt af forbindelser er guld værd. Tilliden går (om jeg så må sige) begge veje. Ingen tilbyder dig noget uden der er 'hold' i det - og ingen vil anbefale dig som lejer hvis ikke de vidste du var til at regne med.
    Inclusie dine havetilbøjeligheder.
    Ligger det gule hus lige så tæt ved kirkeklokker, værtshus, skole osv, eller er der lidt mere ro?
    Uh, hvor jeg krydser fingre for dit valg.
    Uanset hvad du vælger ved jeg heldigvis at du er god til at tage de bedste valg. Uanset om du vælger som jeg eller ej.
    Holger og Herman har det perfekt, de har dig!
    I min grønne ungdom flyttede jeg engang 500 m med min daværende kat. Han gik ALDRIG tilbage til min tidligere bolig.

    SvarSlet
  2. Ja jeg er ikke i tvil om hvad jeg ville vælge.det gule hus ser jo lækkert ud.
    Skøn have og jeg er sikker på at du må tage dine planter med.
    Måske du skulle gå mere efter at lave en krukkehave..som Claus Dalby..så er de nemmer at flytte med.
    Det gule hus ser jo ud til at være i meget god stand..og kattene vil jo elske det..de vil bare være ved dig..:-)
    Han er jo den rene Låseby-Svendsen ham din udlejer..kom du væk derfra inden du bliver syg af bekymring over ham og huset.

    Knus fra Lisbeth

    SvarSlet
  3. Og alle de dejlige udhuse og den overdækkede terrasse..tænk hvor meget glæde du kan få ud af dem.
    Køkkenet ser også lækkert ud.

    SvarSlet
  4. Kære Henriette.
    Sig JA til det nye hus. Det lyder og ser ud som om det er velholdt og alt er ok. Selv om du har lagt umådelig meget arbejde i din have, så må du gøre det igen ved det gule hus.
    Det er så usundt at bo i et fugtigt hus, hvor også tiltrængt renovering ikke sker.
    Jeg håber meget, at det kan falde således på plads, at du og dine skønne katte kan få et dejligt og sundt hjem.

    SvarSlet
  5. Jeg kan godt forstå, at du er helt rundt på gulvet nu. Tal lige med dine bostøtter om det, så de kan hjælpe lidt med at samle tankerne i bunker af gode og dårlige. Alt andet lige, så har du jo bedst af et sundt hus at bo i. Jeg kan godt se det uoverskuelige i at flytte, men det må er kunne gøres noget ved... with a little help from your friends :)

    SvarSlet
  6. Jeg bliver altså bekymret på dine vegne når du skriver naboen har fået lukket for varmen,husker med gru alt det du måtte igennem med skimmel engang,det gule hus ser simpelthen SÅ hyggeligt ud og som de andre skriver så skal Holger og Herman nok flytte med,du er jo deres store helt som de ikke er i tvivl om vil dem det bedste , håber du finder en løsning som giver dig fred og ro i sindet

    SvarSlet
  7. Huset ser dejligt ud, og ordentlige udlejere hænger ikke på træerne! Hvis du kan få.lov til at lave haven som du vil, synes jeg bestemt at du skal vælge et sundt hus. Du får nok ikke alle 300 planter med dig, men du kan evt benytte dig af den milde vinter, og sætte dine yndlings planter i store potter med alm havejord ( et godt tip er Jem og fix's sorte murerspande til en tier, med et hul skåret i bunden kan der sagtens være flere planter - og så har de hank!) alle frøplanter isv får du hurtigt erstattet, tænk på hvor hurtigt du har fået fyldt din have fint op. ( vil skynde mig at sige at jeg selv er flyttet fra haver flere gange, og det er bestemt underligt af flytte fra sit ' værk ' og de mange arbejdstimer, men jeg må indrømme at det hurtigt er glemt når man engagerer sig i en ny have) du får drivhus! Måske også et køkkenhavebed? Det bliver en lidt anden verden mht naboer osv - men dine katte kender garanteret haven allerede fra deres natteture :-)

    SvarSlet
  8. Hvor er det nogle fristende fine billeder.
    Jeg kan godt forstå hvis du er i syv sind.
    Heldigvis ændrer sådan en flytning ikke alt..
    Og det meste antageligt kun til det bedre.

    SvarSlet
  9. Jeg forstår så udemærket at du ikke ved hvad du skal, men jeg ville vælge det nye. Du vil få så meget mere ro med dig selv, og dit helbred. Misserne skal nok følge med og blive, de SÅ meget dine misser. Du må have fat i udlejer og få ro på de tanker du har omkring dette. Held og lykke :-)

    SvarSlet
  10. Kære Henriette,
    Jeg synes du skal tale med din bostøtte. Få overblik over dine muligheder og hjælp til det praktiske så du kan få afklaring og ro i sindet.
    Det nye hus ser skønt ud! Og jeg ville helt klart vælge det...
    Dine "unger" flytter med dig. Hold dem inde et par uger så de ved hvor de bor, så skal det nok gå fint.

    SvarSlet
  11. Ingen tvivl i mit sind: FLYT! Kattene vil hurtigt finde sig til rette i den nye have, og planter kan erstattes( de der ikke kan flytte med). Jeg er sikker på du vil få hjælp til det praktiske og det er jo også rimelig nemt når der er så kort. Knus og varme tanker fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    SvarSlet
  12. go go go Henriette jeg hepper på det gule hus. jeg krydser fingre for at alt falder på plads så det bliver muligt for dig.

    SvarSlet
  13. Tilslutter mig koret der siger det gule hus ;) ...af alle de grunde der nævnes... selv om det er en hård beslutning at tage hvis du skal flytte igen... Kattene skal nok komme til at trives et nyt sted. Det ser rigtigt fint ud, håber sådan du lander et godt sted uden bøvl og ballade...

    SvarSlet
  14. Henriette I Det Gule Hus.........

    SvarSlet
  15. Hej Henriette
    Jeg har aldrig kommenteret her før - men dine overvejelser om flytning og det, at du beder om vores kommentarer gør, at nu må det være på sin plads.

    Jeg stemmer for flytning - men:
    Få undersøgt rigtig grundigt, hvordan en lejekontrakt vil se ud. Spørg dig omkring ang de (evt) nye udlejere. Og få svar på usikkerhederne omkring haven osv.

    For det er temmelig sikkert, at det gule hus vil være bedre og sundere for dig - som hus betragtet - end der, hvor du er nu. For slet ikke at tale om, hvor meget ro det vil give dig at have ordentlige udlejere.
    Jeg håber virkelig for dig, at det går i orden med det gule hus!

    Og kattene - de skal nok holde sig til dig ��

    SvarSlet