15 maj 2012

Duracell kaninen





Så er der igen nyt fra kaninbjerget her i Brønshøj. Jeg har skrevet til Kaninforum.dk for at fortælle nut om min lille kanin, der også går under navnet æsel for tiden..



Here goes:

LilleTim alias Fister.. han er sgu sin egen :-)
Nyt indlægaf lilletims mor » man 14. maj 2012 22:53
 
Det er lidt tid siden jeg sidst har været forbi herinde, men jeg er træt for tiden så mine kræfter går til kanin og selvpleje. Dog har jeg været inde for at læse lidt om dit og dat, når jeg har været i tvivl om noget, og det er denne siden altså super til. At formidle og dele erfaringer og viden.Herligt

IMG_8024_resize

Der er dybest set kun gode ting at berette om min lille enevældige konge, men selvfølgelig er det da svært til tider, at finde den rette måde at gribe tingene an på. Nogenlunde som når man står med sin første baby i armene og med en klar ide om hvordan den skal skæres, for så at opdage at baby aldeles ikke gør som skrevet står i bøgerne, eller som de andre børn i mødregruppen..

IMG_8027_resize

Nå, men Fister er altså i ordets bedste betydning ikke sådan at manipulere med. Han har sin egen mening, og så kan jeg sådan set godt gå et andet sted hen med mine godbidder. Ikke på vilkår om han gider lege cirkuskanin for en tør ært nej. Tror jeg han er til fals eller hvad?? Jeg har nu et mindre kaningodbidslager, som på ingen måde ser ud til at kunne bruges til noget som helst. Fister spiser nemlig KUN kaninpiller, hø, mælkebøtter og andet grønt jeg giver ham. Frugt og rosiner som fristelser vender han da bare ryggen til NÅ! Så ja, er der nogen der vil købe mine lagre af div lækre og kaninkorrekte blandinger så sig endelig til hihi.

Som kanin er Fister meget glad for at hoppe, og helst op så højt som muligt. Det ville have været en fornøjelse for mig at gå til hop med ham, men det har jeg desværre ikke helbred til, dertil jeg er alt for ustabil og ville aldrig kunne øve så regelmæssigt og konstant som det kræves, MEN til gengæld er den lille hoptimist så heldig at han bor et sted med mange muligheder for den diciplin. Han hopper lystigt op og ned hvor det nu kan lade sig gøre.. og hvor jeg ikke ville have troet det muligt :-) Jeg må forundres over hans kreative hjerne, og glædes over at han virker dejligt tilfreds med livet.
IMG_8098_resize
Tæpper, huler/papkasser, avispapir og blade, ku ikke rage ham mindre. DET er alt for trivielt for ham, men i stedet for er han super lykkelig for det græsrør jeg fik hjem i sidste uge. Timevis kan gå med at gå til angreb på det, løbe igennem det og sidde ovenpå det. På billedet nedenfor kan I se, hvordan jeg har lagt det. Den helt store er at spæne gennem lejligheden, først den ene vej på altanen, så tilbage igen og så op i en kurv, op PÅ den næste og derefter ind gennem røret og så sitte helt stille i altankassen for, at gnaske af det hør og tørrede guffegræs jeg lægger ud hver dag. Særligt det tørrede græs med kornblomster i elsker han, og så er han tilgengæld glad nok for at grave for at få det hele med.

IMG_8049_resize


IMG_8061_resize
Da jeg modtog mine varer fra ZooPlus i sidste uge, kom det i en perfekt papkasse, som jeg straks tænkte ville begejstre en kanin, og jo da.. tildels, men ikke mere end at den først nu er ved at blive taget til nåde. Og så kun til at fræse rundt i, spise mere hø, men aldrig til at gemme eller sove i. Uha nej. At sove det er allerbedst under stolen i stuens hjørne. Igen.. han er IKKE dum den lille fis. For der, under stolen er der et sted hvor han kan ligge og hvor jeg IKKE kan nå ham. Meget smart når en lille kanin ikke vil i seng.. Vi har allerede et mønster her.

Han er aktiv det meste af dagen fra han vågner, med små pauser hist og pist. Omkring kl fire fem stykker om eftermiddagen glider han lige så diskret ind under stolen, og så knalder han brikker der lige indtil hans mor kommer og forstyrrer ham ved sengetid. Ihh at hun gider! Han ligger under stolen, jeg ligger på alle fire og kalder, han får med eet, et enormt vigtigt behov for at vaske ører, jeg kalder og lokker.. nu med begyndende ondt i ryggen, han vender ryggen til og begynder at ordne pels, jeg skubber til stol for måske at kunne udliste ham, han flytter sig tilsvarende, gaber og lægger sig igen til at sove, og tjaaa så lunter jeg slukøret ind i seng. OG bliver næste morgen vækket af en frisk kanin, der hopper op og ned oven på mig i sengen. Ved fire fem tiden!

Heldigvis går jeg jo hjemme, og det er ikke afgørende at jeg sover længere lige der, meeeen jeg mener nu nok at jeg har bedst af mere søvn. Den klares ved at jeg lige står op, finder noget grønt frem, smider det ind i buret, drikker en kop kaffe og læser lidt på nettet OG så godnat igen. Den er han med på, og jeg kan nu sove videre så længe jeg egentlig gider. Kæresten mener det er MIG der bliver løbet om hjørner med??? A hva ba??

Og nu vi er ved sengen..

Lille fætterfisterfis gør, som alle I andre også skriver om. Det flyver til alle sider med kugler og min fro over at have udlistet ham i forrige uge, er nu vendt til at jeg har måttet resignere indtil han bliver neutraliseret, og så bare tage mine forholdsregler indtil da. I den forbindelse er jeg såå glad for den vaskemaskine jeg fik i sidste måned, for så er det en leg at vaske sengetøj tre gange om ugen . AEHMM,  jeg sover med mine dyner, og ovenpå dem ligger et fleecetæppe, som ikke suger så meget. For når nu Fister kommer fræsende op til sin sovende mor, ja så skal han jo tisse ik. Og det falder ham ikke ind lige at runde sit dertil indrettede toilet i buret inden han vækker mig nej. Så altså tæppet bliver også ofte vasket. Derudover er der sofaen. Igen præcis som I fortæller, så er han vild med at tisse i den. Der har vi fundet et kompromis. Jeg bruger den nærmest kun når jeg har gæster, så i hverdagen er den barrikaderet med alverdens ting, så han kun har EEN mulig plet at tisse på, og der står hans nye seng fra ZooP, som han under ingen omstændigheder gider kendes ved i buret. Stående i sofaen er der ingen vej udenom, hvis han absolut VIL tisse der, så jeg kan nu lige så stille tømme den for kugler hver gang han har været der. HA! Han har toilet i buret, og lige ved døren ud til altanen, og jeg mener bestemt at der skulle være gode muligheder for at nå derhen når trangen melder sig, og han bruger også begge dele, men hver ting til sin tid ik.. :)


Alt i alt har vi en fest hver dag her i huset. Han har inden for de sidste dage taget den nye lille godbidbold til sig, og kan bruge lang tid på at forsøge at få de tørrede ærter ud, SOM HAN GODT VIL SPISE AF NÅR DE KOMMER DERFRA!!! I guder han er viljefast. Ikke på vilkår om han vil tage imod når jeg rækker ham en. HVIS han endeligt tager ærten i munden, bliver den spyttet ud med det samme. Han muntrer sig med at undersøge alt, men er ikke en kanin der gnaver i noget som helst han ikke må. Tror heldigvis hans behov bliver stillet fordi ,der er så mange ting han KAN gnave i med tilladelse :-)
På altanen er der ingen begrænsninger på stoleben, træindretninger eller andet interessant, MEN vi er godt nok uenige om hvorvidt han må spise min planter. Han mener ja, jeg siger nej og nej og nej og nej. Og finder nye måder at barrikadere for de stakkels grønne skabninger på. Forresten har jeg en Hosta som bliver kæmpe, og den kunne godt blive hans, men kan kaniner tåle dem??
Som kanin er han super kælen, men allerhelst liggende ved siden af mig. Han gider ikke så meget være i arm, men brokker sig iøvrigt aldrig når jeg tager ham op, for at tage ham med ind på hans/ vores soveværelse. Det er ind imellem nødvendigt, hvis jeg skal ud. Jeg har det bedst med at vide hvor han er, når jeg ikke er hjemme og der kan han ingen skade gøre, ( så fjerner jeg bare dynerne fra sengen), og han elsker at ræse rundt i den. Der er god plads til at hoppe og springe hihi. Forresten er de tæppeløse gulve intet problem for en egenrådig kanin. Han spæner lystigt afsted og nærmest jubler når han kan tage resten af turen i een glidende bevægelse. Det ser forrygende ud.


Pyhh, nu tror jeg vist jeg har husket det meste af det nyeste siden sidst. Når man som jeg går hjemme og ikke altid har det lige godt, er han en solstråle at have boende. Det giver mig smil på munden, og lidt jeg SKAL gøre hver dag, så jeg ikke altid ender med slet ikke at stå op, hvilket jeg kæmper meget med når hjernen går i sort. Lige nu er det knapt så slemt, men vintrene er slemme så det skal da blive interessant at opleve næste vinter, med en duracellkanin i hjemmet :)

**********************


Som I kan læse, er jeg jo helt vild med den lille pelsede, og så er det forresten dejligt at have sådan et lille væsen i hjemme igen. Som feks når han kommer og lægger sig helt op ad mig for at sove lidt. Eller når han finder på at lege pelshat og ligger som en sådan ovenpå på hoved når jeg selv sover. Det er sgu da herligt ik.

IMG_8107_resize
IMG_8134_resize

2 kommentarer:

  1. hvor er det dejligt at høre om din nye ven:-) og kaniner er altså sjove. Vi har 2, og det er ikke kun børnene der synes de er hyggelige :-)

    SvarSlet
  2. Hahaha - hvor er det bare en herlig beskrivlse :D - Og nogle skønne billeder.

    SvarSlet