16 oktober 2013

Mit halve år på Lolland har været det bedste i mine sidste mange år, men… nye eventyr venter.

 

 

 

IMG_7736

De sidste par dage, har jeg gået mange ture på min landevej her. Fordi vejret har været så smukt. Fordi jeg vil ha det hele med. Fordi jeg har tanker der skal tænkes OG.. fordi jeg har trængt til det. Det er ligesom om jeg ikke kan få luft inde i huset. Mentalt luft.  Den lille flue sad på sit blad så fint, derovre i Viola’s have. Som den, flyver jeg inden længere videre og væk herfra, og selvom jeg småtuder lidt over det, så MÅ og VIL jeg se Samsø, som et nyt eventyr i mit underlige liv. At se det som en katastrofe vil gøre mig endnu mere trist, og som en veninde skrev til mig her til aften, så er det afgørende at jeg får medicin og mad. PUNKTUM. Så jeg drager over vandet.

IMG_7723

I første omgang tager jeg, og herren jeg er ved at falde for, afsted i denne weekend. For ja.. jeg må vel hellere ud med det. Jeg er sgu da ved at blive godt og grundigt forelsket! Jeg passer på mig selv, og er ikke sån lige til sinds, at give efter for den slags fjollerier, da brændsårene efter eks’en er lægt, men endnu ikke arrede nok til at jeg har glemt alt..  Men altså.. jo, der er en herre der spøger, men indtil jeg ved hvad det bliver til, vil jeg ikke gøre så meget i at fortælle om det.

 

Nå, men vi tager altså til Samsø for, at se lidt på min fremtidige og midlertidige bolig. Jeg er spændt. Allermest fordi jeg af alle mulige og umulige ting, faktisk er dødsensangst for at sejle.

Jovjov, som med Lolland og edderkopperne, har jeg gjort det igen. Kastet mig ud i noget som i DEN grad gør mig bange. Jeg kan godt være på små både, det opdagede jeg jo i sommer, men færger… FØJ da. Sidste minde jeg har om sådan en ligger mere end ti år tilbage, og det var noget med mig, der sad krøllet sammen i et hjørne på trappen ned til bildækket. Grædende og rystende. Helt ude af stand til at få hold mig mig selv, og med balancen slået ud af kurs. Jeg kan nemlig ikke stå lige, selv når den ligger i havn!  Så jeg bevæbner mig med søsygepiller og sprut gør jeg. Og glemmer alt om den tid vi går i møde, med efterårsstorme og hvad har vi, til at gøre livet som øboer til en fest.

 

 

IMG_7693

Een ting ved jeg dog med sikkerhed, at jeg vil fryde mig over. På Samsø er efterår og vinter sikkert lige så smukt, som det er hernede. Jeg nåede jo ikke at opleve så meget af det her, men i dag har jeg på en af mine ture alligevel fanget lidt af det. Blandt andet har bondens køer taget ophold lige uden for mit vindue, og dem måtte jeg bare over og hilse på, hvilket betyder at I nu skal holde for, med en million kobilleder hehe:

IMG_7660IMG_7663IMG_7665IMG_7667IMG_7669IMG_7673IMG_7679IMG_7681IMG_7683IMG_7688IMG_7691IMG_7706

 

Inden jeg gik på kaffebesøg hos min bedste nabo ever, røg resten af dagens billeder i hus:

IMG_7707

IMG_7716IMG_7719IMG_7731IMG_7734

IMG_7625IMG_7631IMG_7643IMG_7645IMG_7649

14 kommentarer:

  1. Godt for dig, søde Henriette.

    Jeg vil glæde mig til at følge dig til smukke Samsø. Tillykke med kærligheden!

    Kh S

    SvarSlet
  2. Må jeg godt have lov at sige, jeg synes, det er så trist at se din have tom og pakket sammen til opbrud. Jeg er helt med på dine nye eventyr, og beundrer din handlekraft, så læs det ikke som en kritik af flytningen please. (Det kapitel er færdigt).
    Og så er det altså en tyr, du så yndigt har portrætteret. Og ham var du ikke bange for. Det er ikke muligt for x antal edderkopper på nogen måde at komme i sammenligning med ham. Øm og kærlig ser han ud men jeg skulle nu ikke i fotograferingsnærhed. Selv ikke med en strømførende tråd mellem ham og mig. Det er nogle rigtig dejlige billeder af køerne. Du ER modig Henriette. Handlekraft og gåpåmod, er de ord, der igen falder mig ind.
    Det bliver spændende at opleve Samsø gennem dit kamera og ord. Jeg tror, vi er mange, der spændt venter på næste afsnit. Der krydses fingrer for, at det bliver godt. Det er svært, ikke at lade sig rive med, når der er krusninger. Jeg håber, du opøver evne til blot at finde det interessant, og også underholdene, med dine mange læseres dybe arrangement i dine beretninger, og ikke lader dig gå længerevarende på, når de/vi ikke er enige med dig. Du er i hvert fald rigtig godt på vej. Det er stort..
    Jeg har svaret dig i "når man er træt", forrige tråd.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
  3. jeg ønsker dig alt det bedste ovre på Samsø og. glæder mig til foto og skriv derfra. Hvor skal du bo derovre?
    Hilsen Gitte E

    SvarSlet
  4. Super seje Henriette ! Du finder fødder/ben at stå på igen og igen på trods af alt det tumult der finder dig. Tror at du har truffet et godt valg for dig lige nu og jeg regner med at du også finder glæder på Samsø. For jeg synes du er god til at finde de *små glæder* og beskrive dem (på trods) så det håber jeg at du bliver ved med! Pøj-pøj med sejladsen.
    Kæmpe kram fra
    Susanne i Silkeborg

    SvarSlet
  5. hej igen, igen.
    altså, jeg er vist nærmest håbløs i dette medie. åhhhh.
    Forsøgte at "finde" dig på FB og endte med en profil jeg ikke lige umiddelbart synes kan være din, men sendte venneanm. til een der sad med badehætte, men jeg tror ikke det er dig?
    Gider du evt. prøve at søge mig Gitte Johnsen, foto: gråhåret, sidder i haven med lilla trøje på.
    please og kramz Gitte E

    SvarSlet
  6. Held og lykke med kærligheden og den nye bolig,.
    Mht sejladsen som du frygter, så lær at tricke dig selv....øv dig i vejrtrækningsøvelser og at fokusere med lukkede øjne. Det hjælpe dig til en langt mere roligere overfart med færgen.
    Jeg berundrer dig for at kaste dig ud i udfordringer overfor dig selv. Det er meget stort og modigt af dig og det udvikler dig også :-)
    Good luck sweetie :-)
    Kram fra Helle

    SvarSlet
  7. Hvis der var et sted, jeg gerne ville bo, saa ville det väre Samsö! Har läst lidt med et stykke tid, og med din positivitet skal alting nok gaa! Det bliver spändende :-) ogsaa at fölge lidt med her :-)

    SvarSlet
  8. Held og lykke med Samsø og kærligheden :)

    SvarSlet
  9. Kære Henriette
    Smukke billeder og gode minder fra din tid på Lolland.
    Sejlturen til Samsø er yderst behagelig. Nu sejler vi altid fra Jyllands siden...:o)
    Held og Lykke med kærligheden og flytningen.
    CyberKnus RikkeBo

    SvarSlet
  10. Kære Henriette ;o)

    Ja du er så sandelig som de andre skriver - super sej :D
    Stort tillykke med både kærligheden og valget om at drage til Samsø - det tror jeg bestemt ikke du fortryder - der er meget smukt hele året rundt. Jeg har besøgt nogle venner derover en del gange ;o)
    Ja du har lært dig at takle en masse andre ting, så den der færge må du lige få styr på ;o) for den skal da ik ha lov at ødelægge din ø-glæde :)

    Jeg følger din blog med meget stor glæde. Både på grund af din vidunderlige skrivestil, men også på grund af dine smukke foto´s :D Det bare langt fra hver gang at jeg skriver kommentar - for jeg går selv og bøvler med helbredet og har derfor ikke altid overskud til at skrive kommentar. Men jeg kan love dig jeg følger med og glædes over dine sejre ;o)

    Kæmpe kram
    Annie

    SvarSlet
  11. Først vil jeg lige sige, at jeg elsker dine billeder af køer og kokærligheden... :-) Og så vil jeg sige, at det er så klogt af dig at passe på dig selv - når det drejer sig om menneskekærligheden, men jeg håber selvfølgelig inderligt, at den vil udvikle sig til noget varmt og godt. Med hensyn til vandet - så kan man i sejlsportsbutikker købe nogle armbånd, der kan hjælpe mod søsyge. Eller drikke ingefærte under sejladsen. Begge dele har hjulpet mig, der heller ikke har søstærk - og som har et kæmpehav mellem mig og mit engelske hus. Argh... ;-)

    SvarSlet
  12. Held og lykke med nye "eventyr" = først skal man så grueligt meget igennem og så ender det hele godt :)
    For snart et år siden googlede jeg ordene "flytte på landet" og fandt din blog. Jeg blev hurtigt fanget ind og ramt, da vi som bekendt har samme lidelse. Dine følelser og tanker har jeg kunnet identificere mig med, men ikke dine valg og det har du nok forstået på mine kommentarer.
    Du har aldrig svaret på mit skriv til dig - måske kommer jeg for tæt på? Det kan jeg jo ikke vide.
    Du inspirerede mig til at tage skridtet til at flytte tilbage på landet - tanker jeg havde rodet med i lang tid. Jeg var vist mere heldig end dig og fandt et godt hus under et gods på Lolland til billige penge og jeg stortrives så tak for "hjælpen". For mig handler det også om at slå rod og ikke leve et midlertidigt sted mere, da det forplumrer min følelse af identitet.
    Jeg håber for dig og ikke mindst dine børn, at du ikke mister fodfæste i alt for lang tid, nu hvor du vover dig ud over dybt vand ;)

    Mvh Helle.
    Jeg ønsker dig

    SvarSlet
  13. Helle Storch,

    Jeg vil bare sige, at det har været en fornøjelse at læse dine kloge kommentarer her på siden. Jeg har selv fået fantastisk god hjælp i Distriktspsykiatrien i Maribo i forbindelse med en depression for næsten 10 år siden, så jeg genkender mange af dine betragtninger.

    Jeg har også skrevet til Henriette og ikke fået svar. Det kan der være mange årsager til, men jeg vælger at se det sådan, at jeg ihvertfald har rakt hånden frem, ingen udover Henriette selv kan vælge om hun har lyst til eller behov for at modtage den.

    Henriette, jeg håber sådan den nye flytning til Samsø bringer dig den lykke og ro, du søger. Dine oplysninger er meget sparsomme og derfor kommer jeg let til at læse noget mellem linierne, som bekymrer mig.

    Men det er dine valg og dit liv, ingen andre kan vælge for dig eller leve livet for dig, så jeg håber inderligt for dig, at det bliver en god beslutning at flytte til Samsø.

    Mange hilsener herfra og de bedste ønsker for fremtiden.

    Henriette

    SvarSlet
  14. Tusind tak for din feed back og ja, du har ret - man kan række hånden frem, men ikke bestemme hvordan den skal modtages. Som en af få her på siden har jeg valgt at stå frem med mit fulde navn og skrive ud fra personlige erfaringer. Jeg synes det er mærkeligt med alle de anonyme kommentarer. På en sær måde er der noget pseudo ved hele den her blog og der foregår et underligt spil mellem Henriette og hendes følgere. Måske er det derfor, at jeg bliver ved med at deltage og kommentere - det er simpelthen spændende.
    Men Henriettes liv er jo ikke en tv serie eller et realityshow - det er det alt for svært og alvorligt til og jeg tvivler på, at de der ikke har kendskab til psykisk sårbarhed helt forstår det, selv om det er Henriettes hensigt at skabe synlighed og forståelse.
    Borderline er utroligt svært at forstå både for den ramte og hendes omgivelser og der foregår ofte mange psykologiske mekanismer.

    SvarSlet